آناتومی غده پروستات

پروستات غده ای است تقریبا به اندازه گردو که بین مثانه و آلت تناسلی واقع شده است، مجرای خروجی مثانه از مرکز پروستات عبور و به آلت تناسلی متصل می شود و به مثانه اجازه می دهد ادرار از این مسیر به آلت و از آن خارج شود. یکی از وظایف پروستات کمک به کنترل جریان ادرار است. همچنین پروستات مایعی را ترشح می کند که بخشی از منی است و از اسپرم ها محافظت می کند. قبل از انزال، پروستات نیز این مایع را در مجرای آلت تناسلی پخش کرده تا با ایجاد حالت لغزنده خروج منی آسانتر شود

بیماری های شایع غده پروستات

تورم پروستات

این بیماری به دلیل التهاب و یا عفونت در غده پروستات ایجاد می شود و عموما عامل ایجاد آن باکتری است، در این بیماری بطور موقت برا اثر التهاب غده پروستات افزایش حجم می یابد. از علائم این بیماری می توان به: درد در ناحیه پروستات و مجاری ادرار، سوزش حین ادرار، مشکل در آغار ادرار و غیره اشاره کرد. معمولا با آزمایش ادرار وجود عفونت مشخص می شود.. درمان با مصرف آنتی بیوتیک انجام می شود و بعد از رفع علائم، معمولا اندازه پروستات به حالت طبیعی باز می گردد.

بزرگ شدن پروستات(BHP)

بزرگ شدن خوش خیم غده پروستات و بیشتر در مردان بالای 50 سال دیده می شود. . در اغلب مردان بعد از میانسالی غده پروستات رشد کرده و بزرگ می شود

علائم بزرگ شدن پروستات
  • مشکل در آغاز ادرار (فرد نمی تواند سریع ادرار را آغاز کند و نیاز به صرف زمان طولانی دارد)
  • ایجاد وقفه حین ادرار کردن(قطع و وصل شدن جریان ادرار)
  • کاهش فشار ادرار(خروج ادرار با سرعت آهسته انجام می شود )
  • تکرر در ادرار
  • وجود خون در ادرار(همه مبتلایان به بزرگی پروستات آنرا تجربه نمی کنند)
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه
  • احساس درد حین ادرار کردن
چگونگی تشخیص بزرگی پروستات:

بررسی وضعیت بالینی بیمار, سونوگرافی و سایر روش های عکس برداری, آزمایش خون علل بزرگ شدن پروستات:سن ,سابقه خانوادگي و تغييرات هورموني و كمبود ويتامين ها .

درمان بزرگی پروستات

با توجه به بزرگی پروستات، علائم و وضعیت بیمار درمان های مختلفی وجود دارند عمل جراحی و برداشتن غده پروستات. درمان های طبی: تجویز داروها

سرطان پروستات

به مانند سایر اندام ها و سلول های بدن، غده پروستات نیز ممکن است دچار سرطان شود، سرطان پروستات کاملا با بزرگ شدن پروستات(BHP) و پروستاتیت(التهاب پروستات) متفاوت است، گرچه علائم آن با سایر بیماری های پروستات تقریبا مشابه است اما روش درمان کاملا متفاوت می باشد.

تشخیص سرطان پروستات

انجام آزمايش خون و در صورت لزوم نمونه برداري از بافت پروستات